نجاری های شیراز

معرفی بهترین شیراز و دیگر شهر ها همراه با اطلاعات آنها

نجاری های شیراز

۶۰ بازديد

نجاری ها

اگر نیاز به یک تغییر اساسی در حال و هوای خانه یا محل کارتان دارید، نجاری ها جز بهترین گزینه‌هاست. چرا که علاوه بر زیبایی، حس خوب طبیعت را به خانه‌ی شما می‌آورد. کار کردن روی چوب مثل طراحی، مونتاژ و نصب، برشکاری، ساخت وسایل چوبی و... همگی تشکیل‌دهنده‌ی هنر نجاری هستند. این هنر یکی از زیباترین و کاربردی‌ترین هنرها از سالیان دور تا به امروز بوده و هست. هنری که با برش و کار کردن روی چوب، وصل کردن تخته‌های چوبی به‌هم و ساختن یک دست‌سازه‌ی زیبا معنا پیدا می‌کند. امروزه استفاده از چوب در خانه‌ها رواج زیادی پیدا کرده و بنابراین نیاز به نجار و نجاری هم بیشتر شده است. (منبع: ویکی پدیا)

مهم‌ترین وظایف یک نجار چیست؟

  • طراحی هر نوع وسیله‌ی چوبی
  • انتخاب چوب مناسب برای وسیله‌هایی با طرح‌های مختلف
  • برش دادن و شکل دادن چوب برای ساخت انواع وسایل مثل تابلوها، پنجره و…
  • ساختن و سر هم کردن قطعات چوبی
  • نصب وسایل چوبی ساخته شده
  • ساختن ساختارهای چوبی متناسب با دکوراسیون داخلی منازل، مغازه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها، ادارات و ساختمان‌های عمومی مثل تیرچه‌های کف و سقف، راه‌پله‌ها، دیوار یا پارتیشن و درب و پنجره‌های چوبی و…
  • ساخت کامل دکور داخلی با چوب

شغل نجاری از جمله ی هنرها و صنایع دستی به شمار می رود که شامل تکنیک هایی است که برای ساخت اشیا متحرک، با استفاده از انواع چوب می باشد. در سال ۱۳۸۲ میلادی دستوری توسط پادشاه صادر گردید مبنی بر اینکه نجاران (menuisier ) را از نجاران (charpentiers) جدا کنند.

تا آن زمان نجاران (menuisier ) که نام آن ها از واژه (minitarus) به معنای کارگرانی که روی کارهای جزئی کار میکنند، گرفته شده است، با نجارانی که تبر ها و اشیا کوچک می ساختند (charpentiers) اشتباه گرفته میشد و افراد گیج می شدند.

علت این تفاوت آن است که ابزار ها و محصولات انقدر  متفاوت می شوند که باید نام گذاری در این مسئله متفاوت باشد.

در سال ۱۴۶۷ در فرانسه، نجاران اساسنامه ای را بدست آوردند که آن ها را از سازندگان اثاثیه و دکوراسیون های داخلی جدا می کرد.

در این اساسنامه از آنها خواسته شد که آثار خود را با چیزی شبیه به مارک یا مهر از سایر آثار جدا کنند. سپس در ۵ دسامبر سال ۱۶۳۷ دولت پاریس حکمی را صادر نمود که طی آن نجاران گم نام، موظف شدند تا آثار خود را بر روی یک کارت از جنس قلع نام گذاری و علامت گذاری کنند و همچنین علامت به خصوص هر نجار می بایست نزد دادستان کل ثبت و باقی می ماند.

در اینجا شغل نجاری مورد اهمیت بسیاری قرار گرفت.

این حکم دعوی بین درودگران و نجاران اثاثیه و دکوراسیون را خاتمه داد؛ به علت این که درودگران انحصار ساخت مبل را داشتند در صورتی که نجاران دکوراسیون و اثاث منزل، تصرف کامل در بازار تجاری را دارا بودند.

این حکم، سازندگان اثاثیه ی منزل را ملزم کرد، تنها برای فروش مبلمان اقدام نمایند و در نتیجه درودگران با استفاده از مارک ها یا علامت گذاری هایی که بر روی سازه ی خود می کردند از ورود هر گونه واسطه به این تجارت جلوگیری می گردید.

نجاری های شیراز

تخصص داشتن در زمینه نجاری و درودگری از جمله هنرهایی است که بواسطه آن می توان انواع محصولات چوبی را تولید نمود. افراد بسیاری در این زمینه مشغول فعالیت می باشند و قطعا برای ساخت وسایل چوبی به آنها نیاز خواهیم داشت.

درودگری یا نجّاری، پیشه ‌ای در صنعت و زیرگروه نخستین صنایع چوب است. درودگر فردی است که به ساختِ انواع محصولات چوبی می‌پردازد. صنعتگرانِ درودگر معمولاً سازندگان در و پنجره و مبلمان، کابینت ‌سازان، قایق ‌سازان و غیره هستند.

همچنین، هنرمندان کنده‌ کاری چوب و سازتراشان از اعضای گروه درودگران هستند. درودگری فنّی کهن است و آن‌گونه که شواهدِ تاریخی نشان می‌دهد، انسان از ابتدای شهرنشینی به درودگری و نجاری می ‌پرداخته ‌است. (منبع: ویکی پدیا)

مردم شیراز افراد خوش ذوق و سلیقه ای هستند که اهمیت بسیاری به صنایع دستی چوبی می دهند و استفاده از وسایل چوبی برای منزل و یا محل کارشان را ترجیح می دهند. به همین دلیل وبسایت کارشد در تلاش است تا شما عزیزان همشهری را بیشتر با نجاری های شیراز آشنا نماید.

منابع:
  1. ویکی پدیا
  2. wagnermeters.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.